reklama

Všade samé feministky. A ešte aj za prezidenta chceme ženu.

Hľadám zopár základných informácií a vysvetlení pojmu feminizmus. Dnes tak často používané slovo, avšak mám pocit, že nie v jeho pravom, pôvodnom či správnom slova zmysle.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (16)

Akoby mi svet a spoločnosť, v ktorej žijem, chcela nanútiť o tomto „fenoméne“ skreslené predstavy. 

Google mi okamžite ponúka pre termín feminizmus mnohé vysvetlenia. Všeobecné i konkrétnejšie: Ženskosť, ženský ráz... Rôzne hnutia a politické smery zamerané na postavenie žien v politickej, ekonomickej, sociálnej i súkromnej sfére... Hnutie za rovnoprávnosť a zvýšenie vplyvu žien... Správanie, postoje a prejavy charakteristické pre ženy (napríklad prevaha intuície nad rozumom). 

Naozaj široký záber pojmu, avšak nemôžem si pomôcť, v reálnom živote sa stretávam s použitím tohto slova častejšie v negatívnom, až pejoratívnom význame. Dokonca ho niektorí jedinci chápu ako nadávku. Ani si nespomínam, kedy som to slovo počula naposledy v kladnom slova zmysle. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prečo je tomu tak a kto to zapríčinil? Niektorí muži v snahe ukázať ženám, kde je ich „skutočné" miesto? Niektoré ženy usilujúce sa za každú cenu ukázať, že sú vo všetkom rovnocenné so silnejším pohlavím? Nepreháňame to tak trochu? 

Nie je mi jedno, ako sa spoločnosť stavia k rovnoprávnosti pohlaví. Svet sa najmä v posledných desaťročiach rapídnou rýchlosťou mení, my ženy už dávno netrávime čas len starostlivosťou o domácnosť a výchovou detí. Sme zamestnané rovnako ako muži, máme mnoho ďalších povinností. Často jednoducho musíme zvládať všetko. Stále však nemôžeme tvrdiť, že máme rovnaké postavenie a ohodnotenie v spoločnosti ako muži. Skôr naopak. Mnohé z nás sú v rôznych sférach našej spoločnosti dlhodobo znevýhodňované. Hoci žijeme v demokracii, dennodenne bojujeme s predsudkami a rodovými stereotypmi.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pomaly sa učím prijať, že ako žena to nebudem mať v tomto svete ľahké. Verte mi. Je to niekedy naozaj ťažké, keď máte v jednom momente vo firme nejakú dôležitú pracovnú úlohu a vzápätí zmývate dlážku – pretože ste žena a to je „ženská práca“. Stále s tým bojujem. Snažím sa zvládať mnohé životné úlohy, rôzne roly, investovať čas, úsilie, námahu. Asi nie som ani dosť slepá, ani dosť hluchá na to, aby som ignorovala nerovné a nespravodlivé zaobchádzanie so ženami. Tomu sa nechcem prispôsobovať, to nechcem prijať. 

Už som mala príležitosť zistiť, ako to v praxi chodí. A nie som sama. Napr. „zvláštny“ pracovný pohovor, „CVčko“ s odbornou kvalifikáciou a skúsenosťami zahrabané na dne zložky, hodnotenie vzhľadu, posudzovanie rodinného stavu, veku, nevhodné poznámky. Nepočula som, že by sa niektorí z mojich priateľov a známych mužského pohlavia na niečo podobné sťažovali. Žiadam snáď príliš? 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Isto, každá minca má dve strany. Ako nás dnes vnímajú muži? Sme pre nich stále dostatočne ženské? Alebo sme bojovníčky, silné a samostatné ženy, ktoré všetko zvládnu samé a preto nám už nemusia pomáhať s kufrom, otvoriť dvere, či uvoľniť miesto na sedenie? To je tá „rovnoprávnosť“? Alebo len nedostatok výchovy, zdvorilosti a slušného správania? Mýlia sa tu pojmy s dojmami.

Rýchly život, rýchle súdy, unáhlené hodnotenia, chaos v myslení a vnímaní. Nedostatok času, ale aj vôle premýšľať. Zmätok v hlave. Aj tak sa rodia negatívne interpretácie slova feminizmus. Premýšľam, kedy sa vlastne začali točiť vlogy o tom, prečo nebyť feministkou? A ako z tejto dezinterpretácie von? A je vôbec naša spoločnosť na to pripravená? Všimnite si reakcie mnohých pri predstave, že by sa našou prezidentkou mala stať žena. V tom momente sa vynorí tisíc otázok na tému, či žena dokáže stopercentne zastávať takú funkciu, keď má v spoločnosti, rodine (aj) iné poslanie. Patrí vôbec do politiky? Zveličím to - smieme my ženy vôbec čítať knihy, vzdelávať sa, zakladať vlastné firmy, byť úspešné v práci? Či si mám ísť radšej kúpiť klbko vlny a ihlice? 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Čo sa mňa týka, pokojne odídem z práce, zostanem doma a postarám sa jedného dňa o domácnosť, manžela, deti,... Nie som žiadna prehnaná karieristka. Ale chcem žiť vo svete, kde mám možnosť voľby. Vo svete so zárukou spravodlivosti, rovnoprávnosti a rešpektu. Bojujem za rovnosť. A ak budem úspešná vo svojom povolaní, nechcem žiadnu negatívnu nálepku „feministka“. Nechcem žiadnu nálepku. Chcem byť jednoducho Žena. Feministka. Bez tých úvodzoviek. Bez nejakého hanlivého podtónu. S právom vybrať si, rozhodnúť sa. Zobúdzať sa ráno do sveta, v ktorom modrá nebude iba pre chlapcov a červená iba pre ženy. Pretože najradšej mám azúrovo modrú.

Patrícia Beličková

Patrícia Beličková

Bloger 
  • Počet článkov:  6
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Moje blogy vznikli ako reakcia na situácie, ktoré ma trápia, alebo inšpirujú. Chcem sa spolu s vami zamyslieť nad svetom okolo nás.https://belickova.xperimento.xyz/ Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

754 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu